Wednesday, September 15, 2010

Bokmässan-enkät

Vid den här tiden på året är det dags att spara ihop pengar, boka tågbiljetter och damma av finkläderna - det börjar nämligen dra ihop sig till den årliga Bokmässan i Göteborg!

Vi på Kolik förlag ser fram emot att än en gång dela monter med Optimal press. Just nu pysslar vi med affischer till montern, och räknar dagarna tills höstens nya böcker kommer från tryckeriet. Det är alltså Nanna Johanssons nya bok Mig blir du snart kär i och en översatt bok av fransyskan Nancy Peña: Katten och kimonon.

För att ladda inför mässan har jag gjort en bokmässeenkät! Det är en total rip-off på SPX-enkäten jag gjorde på min egen blogg i våras. Hur som helst, jag vill se era svar på enkäten! Så om du ska till mässan, fyll i svaren på din egen blogg eller här i kommentarsfältet. Jag länkar gärna till bloggar som gör enkäten.  

Namn: Loka
Hemort: Stockholm
Jag har varit på bokmässan i Göteborg (ggr): 7 gånger, min första gång var med Serieskolan, sen har jag bara fortsatt. Jag har bott i kollektiv, på hotell och ibland vaknat på någons soffa.
På årets bokmässa ska jag: Stå i Kolik förlags monter och sälja böcker. På lördagen kommer jag signera böcker i SF-bokhandelns monter, om jag inte helt misstar mig. Jag hoppas även på en del gratis vin på torsdagen eftersom det är branchdag. Utanför mässan kommer det nog bli några fester och middagar i goda vänners lag. Men jag ser nästan mer fram emot att stå i montern och sälja. Det ger någon slags kick att kryssa av hur många böcker man har sålt och göra upp mål för sig själv. Det är roligt att vara del av ett lag i montern. Jag gillar säljandet. Jag är en hemsk människa.
Mitt bästa bokmässeminne: Förra året när min bok Pärlor och Patroner precis hade kommit ut och jag fick signera en massa böcker. Det var fint.
Några böcker som jag ser fram emot: Jag har lite dålig koll på vad som kommer ut på andra förlag men Liv Strömquists nya bok Prins Charles känsla (Galago) har jag hört mycket gott om så den är på min shoppinglista. Och självklart Joanna Hellgrens Frances 2.
Jag hoppas få se: Jag vill se Blondinbella.

Jag hoppas slippa: Trängseln kanske, men det blir svårt.
Mitt bästa bokmässefynd: Det är den absolut bästa känslan att komma hem med väskan full av böcker. Ibland kan man börja läsa redan på tåget hem. Jag kommer inte på några speciella fynd just nu dock.

Nu är det din tur att fylla i enkäten. Vi ses på mässan!

Ett par bilder från förra året:


Läs även:
Fredrik Strömbergs svar på Sekventiellt
Mats Jonssons svar på Mats Jonsson-bloggen
Malin Billers svar på Malin Biller-bloggen
Simon Gärdenfors svar
Jan Bieleckis svar på Jan's sketchbook
Blogg_bohemens svar på Bohemian rhapsody
Camillas svar på Gothiques bokblogg
Arinas svar på Arinas bibliotek
Bokbabbels svar 
Jennys svar på Rita snyggt eller dö
Stefans svar på Stefan Eriksson.se
Marias svar på Paperback Lover

9 comments:

  1. Namn: Nicolas Krizan

    Hemort: Skövde

    Jag har varit på bokmässan i Göteborg (ggr): Minns inte, jättemånga gånger, sedan de bytte helg ungefär.

    På årets bokmässa ska jag: Hjälpa till hos Optimal samt Ekholm&Tegebjer. Träffa trevligt folk. Gå på några middagar och fester.

    Mitt bästa bokmässeminne: Hud från Frankensteins monster.

    Några böcker som jag ser fram emot: Allt för konsten 9 (där jag bidrar lite grann). Jan Andersson äntligen samlad i pocket. Galago 100 är ingen bok men ändå...

    Jag hoppas få se: Det tappra gamla seriegänget plus gärna några nya nunor. Massor av ivriga bok- och serieköpare förstås.

    Jag hoppas slippa: Att bli alltför varm/trött/bakis.

    Mitt bästa bokmässefynd: Förmodligen någon obskyr gammal konstbok från något dammigt antikvariat.

    ReplyDelete
  2. Kul enkät! Vill du/ni läsa mina svar så hittar ni dem på min blogg.

    ReplyDelete
  3. Mina svar finns på min blogg: http://gothique.blogg.se/2010/september/bokmassan-enkat.html

    ReplyDelete
  4. Nu har jag också fyllt i bokmässeenkäten ... :)

    ReplyDelete
  5. Jag har också svarat:

    http://gardenfors.blogspot.com/2010/09/bokmassan-enkat.html

    ReplyDelete
  6. Vad roligt med alla svar! tack så mycket! Cecilia, jag kommer inte in på din blogg, kan du skriva länkadressen?

    ReplyDelete
  7. Även jag har fyllt i sagda enkät. ^^

    ReplyDelete
  8. Jag gjorde den igår eftersom jag bara var där.. igår :) Finns på http://www.stefaneriksson.se/new/?page=blog&id=230

    ReplyDelete

 

Blog Template by YummyLolly.com - Background by Ava7Patterns