Wednesday, October 12, 2011

Praktikant på malmökontoret

Hej!
Jag heter Cecilia Stanley och går i trean på Bryggeriets gymnasium med den eminenta inriktningen serieteckning.

Från och med förra veckan praktiserar jag här på Kolik förlag och ska göra det under fyra veckor. Det är en rätt spännnande tid här nu i och med att tre nya böcker håller på att lanseras. Maran, Hungerhuset och Tummelisa eller den andra vildmarken. Tre böcker som jag äntligen hunnit läsa nu under helgen (mycket fina böcker). Under min första vecka som praktikant har jag: plockat höstlöv, varit på ett uppdrag, bekantat mig med hissen (läskig), andats in doften av splitternya böcker, paketerat en del, burit dem till posten (i regn), druckit kaffe hemma hos handledare Josefin och lyssnat till Koliks historia (intressant), varit med under ett förläggarsamtal och sett en serie in the making (häftigt), ritat, läst serier och hälsat på andra tecknare (coola!). I slutet av oktober väntar mässan I seriernas värld och innan dess blir det en del förberedelser som jag också kommer att få ta del av och hjälpa till med. Tror det blir bra det här!

När jag inte praktiserar på Kolik förlag eller går i skolan så brukar jag tycka om att hitta på andra roliga saker. Mitt stora intresse är förstås att rita. Skriva hamnar på delad förstaplats. Men jag gillar även att filma och läsa och drömma och promenera och åka tåg och lyssna på musik och världen.

I framtiden ser jag mig själv jobba inom text och bild på ett eller annat sätt. Kanske som journalist, illustratör, serietecknare eller copywriter. Men det här med att ha ett eget förlag alltså, det verkar inte så dumt det heller...

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com - Background by Ava7Patterns